Selasa, 27 Ogos 2013

Cermin Mataku Sayang

Tanpa kehadiranmu
Hidupku tiada bererti
Siang yang cerah menjadi malap dan kelabu
Keindahan alam yang indah menjadi sepi dan suram tanpa kau disisi.

Engkau hadir memberi sinar kehidupan padaku
Walaupun orang lain adakalanya hanya memandang remeh padamu
Tetapi aku,
Amat merayu dan menagih kasih sayangmu.

Saban hari
Kau mendampingiku
Walau ke mana aku pergi
Aku amat menghargaimu
Kerana kau ibarat nyawaku
Akan kubawamu hingga ke akhir hayatku.

Tetapi sayangnya,
Kau mempunyai kelemahan yang tersendiri
Yang amat aku pasti akan kelemahan tersebut
Dirimu mudah berderai
Membentuk serpihan halus
Pabila engkau dikasari.

Tetapi usahlah berasa gundah
Aku tidak akan akan membiarkan dirimu dikasari
Aku akan mempertahankan maruahmu
Walaupun nyawaku menjadi galang gantinya.

Aku akan menjagamu seperti seorang bayi
Membelai dirimu saban hari
Membersihkan dirimu daripada wabak penyakit
Akan ku lapkan dirimu menggunakan fabrik yang lembut
Agar kulitmu tidak berasa pedih.

Pabila malam ingin melabuh tirai
Entah mengapa aku tidak memerlukan dirimu lagi
Aku membiarkan engkau sepi dalam kegelapan malam
Engkau tidak lagi menemani dan menerangi kesamaranku
Seperti mana pada waktu siangnya

Wahai cermin mataku sayang
Janganlah engkau bersedih
Apabila mataku dibuka keesokan harinya
Akan ku gunakan perkhidmatanmu
Hinggalah malam menutupi tirainya
Kerana itulah rutinmu berbakti kepada tuanmu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan