Khamis, 29 Ogos 2013

Penganjuran Le Tour de Langkawi Memajukan Industri Sukan, Pelancongan dan Ekonomi Negara



Le Tour de Langkawi (LTdL) merupakan perlumbaan berbasikal terulung di Asia yang telah dimulakan pada tahun 1996. Kini, LTdL akan membuka tirainya pada 23 Januari hingga 1 Februari pada tahun ini. LTdL telah menarik penglibatan bukan sahaja peserta dari dalam negara malah seluruh dunia. Perlumbaan berbasikal ini, dapat mewujudkan semangat kesukanan dan seterusnya mengamalkan cara hidup yang sihat di seluruh negara. LTdL telah mendapat sijil pengiktirafan daripada Kejohanan Berbasikal Antarabangsa (UCI) pada edisi 2010. Sijil pengiktirafan ini merupakan pengiktirafan kali pertama sepanjang tertubuhnya LTdL yang membuktikan bahawa perlumbaan basikal adalah sukan yang berdaya maju. Penganjuran LTdL memberi banyak sumbangan dalam kemajuan negara.

Salah satu sumbangan penganjuran LTdL ialah dapat memajukan industri sukan negara melalui penglibatan dan kecemerlangan acara ini yang mewujudkan platform di mana negara-negara berkumpul dan bersama berganding bahu menjayakankan acara berbasikal yang terulung ini. LTdL adalah salah satu cabang acara yang mampu menarik negara luar untuk menyertai seterusnya mengikuti acara ini pada masa kini dan akan datang. Acara ini adalah setanding dengan sukan teras yang lain contonhya olahraga, badminton, bola sepak, gimnastik, hoki dan sebagainya. Kejayaan negara mengendalikan LTdL membuktikan bahawa kita mampu menjadi tuan rumah bagi sukan berprestij dunia yang lengkap dengan pelbagai kemudahan prasarana. Oleh itu, LTdL mampu memajukan industri sukan kerana penglibatan dari negara luar dan kejayaan yang diperoleh dari kerjasama antara negara. Secara tidak langsung, LTdL dapat mewujudkan satu acara baru dan tidak bergantung pada sukan teras yang sedia ada. Oleh itu, industri sukan dapat dibangunkan.

Selain itu, penganjuran LTdL juga dapat memajukan industri pelancongan negara. Hal ini kerana penganjuran LTdL dapat memperkenalkan negara Malaysia ke seantero dunia. Malaysia dapat dipromosi ke seluruh dunia dengan kos yang rendah melalui siaran langsung LTdL ke seluruh dunia. Peserta-peserta yang menyertai LTdL akan membawa keluarga mereka melancong di Malaysia setelah menikmati sendiri keindahan dan kedamaian yang terdapat di Malaysia. Negeri-negeri yang terlibat dengan LTdL terutamanya, dapat mempromosikan negeri mereka dengan tempat-tempat yang menarik, cara hidup contohnya dari segi makanan, cara berpakaian yang terdapat di kawasan mereka. Secara tidak langsung, LTdL mampu menarik perhatian pelancong untuk datang ke Malaysia agar dapat menikmati sendiri keindahan alam semulajadi, tempat-tempat menarik serta mempelajari budaya baru di Malaysia. Ini membuktikan bahawa tarikan penganjuran sukan bertaraf dunia bukan sahaja dapat mempromosikan Malaysia kepada dunia luar secara meluas dengan kos minima tetapi juga dapat menggalakkan kedatangan pelancong ke negara kita.


Seterusnya, penganjuran LTdL juga dapat meningkatkan ekonomi negara melalui pengaliran wang asing masuk ke negara kita. Pelancong yang datang dari negara luar terpaksa menukar mata wang negara mereka kepada mata wang Ringgit Malaysia sebelum boleh berbelanja di sini. Ini dapat dilakukan sama ada di bank tempatan mahupun di pusat pertukaran mata wang asing. Mata wang asing ini kemudian disimpan untuk digunakan ketika membiayai perbelanjaan mengimport barang dari luar negara. Peniaga mata wang asing juga mendapat keuntungan daripada pernigaan yang dijalankan.

Ekonomi negara juga dapat ditingkatkan melalui penganjuran LTdL ialah melalui rakan pelaburan dari sektor swasta dan korporat menggunakan peluang yang besar untuk memasar dan memperkenalkan produk mereka kepada lebih 80 buah negara di dunia dengan menjadi rakan penaja LTdL. Apabila barangan syarikat ini mendapat pasaran di luar negara, sekaligus menambah pendapatan negara melalui cukai serta meningkatkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Peluang pekerjaan juga meningkat kerana permintaan yang tinggi terhadap barangan negara dan rakyat akan mencapai taraf hidup yang lebih baik. Industri Kecil dan Sederhana (IKS) juga lebih membangun kerana permintaan barangan daripada pelancong. Peluang perniagaan yang lebih tinggi juga kepada industri kecil dalam membekalkan bahan kepada syarikat besar untuk menghasilkan barangan. Penjenamaan barangan baru akan dapat diwujudkan.

Secara keseluruhannya, penganjuran LTdL mampu untuk memajukan indusri sukan, pelancongan dan ekonomi negara. Hal ini kerana tanpa acara yang berprestij ini, negara kita akan menjadi mundur dan tidak dikenali oleh negara luar. Kejayaan negara menganjurkan LTdL dapat mempromosikan negara ke persada dunia. Justeru itu, kerajaan hendaklah berusaha sedaya upaya memajukan lagi industri sukan agar negara terus maju.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan